torstai 9. huhtikuuta 2015

Laukkujen keväthuoltoa


vachettan putsaaminen 

Päätin hyödyntää eilisen myrskyisän päivän ja huolsin osan laukuista. Ensimmäiseksi työn alle pääsi Palermo, sillä siinä oli paljon enemmän hommaa kuin Speedyssä.
Palermon vachetta osat putsasin Wolyn perfect gelillä ja mikrokuituliinalla. Putsaamisen jälkeen levitin sormin vielä Palcin hunajannahkarasvaa hoitamaan ja hemmottelemaan vachetta- nahkaa. Kanvaksen putsasin babywipeseilla.

vachettan huolto

Vachetta hieman tummuu käsittelyssä. Alkuun se saattaa näyttää hurjalta, mutta kuivuessaan väri hieman vaalenee. Ei kannata panikoida! Patina kuitenkin syvenee käsittelyn myötä jonkun verran.
Allaolevassa kuvassa ylempi hihna on putsattu perfect gelillä, alempi on vielä täysin koskematon.
vachetta
Vachettassa oli metalliosien kohdalla tummentumaa melkeinpä joka puolella.
hunajannahkarasva
Vaikka Palermo olikin päällisin puolin erittäin siistissä kunnossa, niin kyllä siitä sitä likaa silti irtosi.

Allaolevista kuvista huomaa hyvin, miten käsittely muutti vahcettan patinaa. Se syveni hieman, mutta mun mielestä se on edelleen kauniin hunajainen.




Mun Speedy on damier ebene kuosilla, mikä on kyllä Suomen sääolosuhteisiin aivan täydellinen. Pinnoitettu nahka kestää vesi ja räntäsateet ja on huoltovapaa. Pyyhkäisin kahvat, metalliosat ja kanvaksen babywipeseilla ja valmista tuli!
Tämä laukkujen parissa nyprääminen oli varsin rentouttavaa puuhaa. Aikaa siinä kyllä meni, mutta se oli vaivan arvoista.

4 kommenttia:

  1. Tämäpä olikin hyvä, täytyykin ottaa Furlani huoltoon. En tiennyt että nuo tummentuman metalliosien lähellä saa lähtemään. Sai! Ja oli muuten tosi kumma, että Furlan liikkeestä sanottiin ettei laukkua saa käsitellä millään hoitovoiteella eikä aineella. Ainoastaan kuulemma vihreällä liinalla pyyhkäistä, jos likaa. Sanoivat, että tehtaalla on laitettu suojavoide ja jos siihen päälle laittaa jotain, niin laukun kahden vuoden takuu raukeaa. Älytöntä, minä ainakin olen ymmärtänyt että nahkalaukkuja nimenomaan pitää suojata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että postauksesta oli hyötyä! :)

      Poista
  2. Mä olen niin huono hoitamaan mun laukkuja, että ihan kateeksi käy kun tätä katsoo :)

    VastaaPoista
  3. Mun pitäis tehä tää sama homma, mutta jotenkin en vaan saa aikaiseksi! Ehkä nyt,kun olis kerrankin monta vapaapäivää edessä :)

    VastaaPoista