sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Lukeminen elämäntavaksi

Jokin aika sitten kun olin menossa nukkumaan tuttuun tapaan kirja kädessä, mies kysyi kuinka monta kirjaa oon lukenu tämän vuoden puolella. Pikaisella muistin kaivelulla ja laskemisella sain luvuksi kaksikymmentä. Tämän vuoden puolella oon lukenu jo kaksikymmentä kirjaa, se tekee kaksi kirjaa kuukaudessa. Tänä vuonna on ollu kunnon lukuputi päällä. Mä olen lukenut pienestä saakka, opin lukemaan ennen kouluun menemistä, ja siitä saakka olen lukenut. Ensin satukirjoja, sitten lasten- ja nuorten romaaneja. Nykyisin suosin dekkareita. Suosikkikirjailijoitani ovat Lars Kepler, Camilla Läckberg, Tess Gerritsen ja nyt uutuutena Anna Jansson.

Miksi minä luen?
Lukeminen antaa mulle mahdollisuuden rauhoittua ja paeta arjen kiireitä hetkeksi. Se rentouttaa ja aktivoi pitkäaikaisen muistin käyttöä. Lukeminen antaa mielikuvia ja ruokkii luovuutta. Se on mulle täysi rentoutumisen minä itse- hetki. Usein luen iltaisin, kun oon menossa nukkumaan. Iltaisin lukeminen auttaa rauhoittumaan ja unohtamaan päivän kiireet ja tapahtumat. Menen yleensä sänkyyn yhdeksän kieppeillä. Joskus jaksan lukea vain muutaman sivun, ja joskus taas huomaan kellon käyvän jo puoltayötä, kun teksti on vain vienyt mukanaan. Lukeminen on minulle elämäntapa.


Lukemisen yleiset hyödyt:

- Kun astut kirjan maailmaan, ja kohtaat siinä olevia ongelmia, voit hetkeksi unohtaa omat murheesi.
- Lukeminen aktivoi pitkäaikaisen muistin käyttöä ja tarinan hallintaa.
- Mieli rentoutuu, mikä vaikuttaa suoraan kognitiiviseen toimintaan. (aivotutkija Minna Huotilainen)
- Lukeminen lievittää stressiä.
- Antaa mahdollisuuden oppia uutta.
- Virittää aisteja.

Siitä, miten tärkeää lukeminen/ satujen kuuleminen on lapsen kasvulle ja kehitykselle voisin tehdä kilometripostauksen. Mutta tyydyn vain tähän: lukekaa lapsillenne PALJON, älkääkä unohtako iltasatua! Pieni hetki, jolla on tärkeä merkitys. Kannustakaa lapsianne lukemaan.

 Rentouttavaa sunnuntaita kaikille!

2 kommenttia:

  1. Voi kun kaikki vanhemmat lukisivat lapsilleen paljon. Meillä mieheni nappasi tästä kopin ja tytär lukeekin meillä paljon, äidinkieli nousi keväällä 10:iin ja hän tykkää kirjoittaa tarinoita. Luin keväällä hänen kirjoittamansa aineen ja ihan kuin olisin lukenut nuorten kirjasta otteen :) Lehdissä oli juuri juttua kuinka lukevan lapsen sanavarasto on kymmeniä tuhansia laajempi kuin ei lukevan lapsen!

    Lars Kepler on minunkin suosikkini, Hypnotisoija on mielestäni yksi parhaista kirjoista jonka olen lukenut. Muutenkin murhat ja dekkarit ovat omaan makuuni. Meillä mies lukee kanssa todella paljon. Itselläni on ollut nyt vähän hiljaista lukurintamalla, mutta jouluksi lähdemme lämpimään niin matkalaukkuun täytyy ottaa ainakin 6 kirjaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä mäkin toivon!

      Mä oon ollu nuorena samanlainen kun sun tytär. Lukemisen lisäksi tykkäsin kirjoittaa tarinoita, äikkä ei tosin tainnu olla aivan kymppi :)
      Nykyään saan onneksi tarinoida oman työni puolesta, joten se ei ole jäänyt kokonaan pois.

      Meillä ei mies lue, vaikka kuinka oon yrittäny. Se on lukenu ehkä yhden kirjan tän 11 vuoden aikana. V8- lehtiä taas sit sitäkin enemmän ;)

      Kepler on kyllä niin huippu, ja Hypnotisoija on munkin lemppari sen tuotannosta. Nyt on lukenu monta Anna Janssonin dekkaria, eikä yksikään ole pettänyt.

      Poista