maanantai 27. helmikuuta 2017

Miksi minä lähdin tähän?

Nyt oon kuullu joiltakin ihmisiltä epäasiallisia kommentteja liittyen Bikini Challengeen, joten ajattelin nyt hieman avautua asiasta. 

Miksi lähdin tähän mukaan, vaikka en ole ylipainoinen?

Haluan terveelliset elämäntavat, haluan oppia syömään ja treenaamaan oikein. Haluan, että se kova työ salilla näkyisi myös kropassa, haluan siis urheilullisemman vartalon. Halusin saada omaan salitreeniin kaivattua lisäbuustia.
Jokaisella on tämmöiseen varmasti ne omat motiivinsa, eikä toisen tulisi kyseenalaistaa niitä.

Mitä tämä tavoite sitten vaatii?
Se vaatii treenaamista ja oikeanlaista ruokavaliota. Jotta saisi sen urheilullisemman vartalon pitää saada myös kroppaa tiivistettyä ja rasvaa palamaan.

Mitä se vaatii että saa kropan tiivistymään?
Se vaatii rasvanpolttoa tottakai. Treeniä ja oikeanlaista ruokavaliota järkevästi yhdistettynä.
Jotta rasva palaa, niin se vaatii miinuskaloreita. Mutta miten niitä miinuskaloreita sitten toteuttaa onkin aivan eri juttu, sen voi tehdä joko fiksusti tai tyhmästi. Nälän tunne ei ole vaarallista, kunhan kroppa voi hyvin. Se on sitten aivan eri asia jos energiatasot rupee laskemaan, ja tuntuu ettei jaksa mitään arkisia asioita.

Mitä se dieetti sitten on?
Niin no, sehän on jokin tietty ruokavalio, EI LAIHDUTUSKUURI. Myös maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta käytetään sanaa dieetti. Ruokavalio kun ruokavalio. Näitä on olemassa vaikka mitä, aina kaalikeittodieetistä VHH:n kautta paastoon. Dieetti ei välttämättä tarkoita sitä, että saat syödä kourallisen pähkinöitä ja yhden parsakaalin päivän aikana. Itsensä näännyttäminen ja monipuolisesti syöminen on kaksi AIVAN ERI ASIAA.

Omassa dieetissäni syön viisi kertaa päivässä monipuolisesti hyviä rasvan, proteiinin ja hiilarinlähteitä. Sitä en ymmärrä, miksi pitää kommentoida toisen elämäntapamuutosta negatiiviseen sävyyn? Mitä se on siltä toiselta pois? Miksi mun pitäisi syödä se pulla kahvin kyytipojaksi? Miksi mun pitäisi syödä enemmän jos tulen kylläiseksi näistä annoksista? Jos haluaa päästä tavoitteeseen, se vaatii myös työtä sen eteen. Mitään ei saa, jos vaan makaa sohvalla ja syö miten syö. En mäkään mee Mäkkäriin huutelemaan ihmisille, että hei sun pitäis kyllä syödä enemmän rahkaa ja raejuustoa.  Käännetään tää asia niin, että mitäs jos mä menisin sanomaan jollekkin ylipainoiselle, että sun pitäis syödä vähemmän. Kuulostais aika epäasialliselta, eikö niin? Sama pätee myös toisin päin. Miksi edes menisin? Se ei kuulu mulle miten muut syö. Sen sijaan että keskityn siihen mitä muut tekee, keskitynkin mieluummin omaan itseeni ja oman kehon hyvinvointiin

Mitä olen saanut valmennukselta tähän saakka?
Olen paljon virkeämpi, energiatasot pysyvät tasaisina koko päivän ajan. Olen saanut aivan erilaisen tuntuman treeneihin ja ne ovat tuottaneet tuloksia. Olen oppinut syömään puhtaasti ja monipuolisesti, ja ennenkaikkea riittävästi. Ennen BC: tä olen syönyt paljon vähemmän, ja kuitenkin tällä runsaammalla ruokavaliolla senttejä on karissut ihan kiitettävästi. Eli olen siis syönyt TÄYSIN VÄÄRIN tähän asti. Olen huomannut, että hitto mustahan on tähän ja multa löytyykin sitä selkärankaa kieltäytyä kaikenmaailman herkuista, vaikka niitä kuinka tuputettais. Voisin tiivistää tämän oikeastaan muutamaan sanaan; energiaa, hyvää oloa, hyvää ruokaa, onnistumisen iloja keittiössä ja salilla.

Tämä on mun juttu, ei kenenkään muun. Mä saan hyvät ohjeet meidän koutsilta, en tarvitse niitä keneltäkään muulta. Lippu korkealle ja kohti tavotteita!

Olen puhunut.

6 kommenttia:

  1. Se vain on usein näin, ihmisen kateellisuus ja itsekkyys nostaa päätään monesti näissä asioissa 😞 itsekkyys arvostella heti jos joku tekeekin erilailla kuin valtaosa porukasta, käyttäytyy vastoin yleisinä pidettyjä normeja(kahvipullat, herkuttelut ym). Monia ihmisiä alkaa vain ärsyttämään. Mutta taustalla vaikeus ILOITA toisen puolesta, se ei ole aina helppoa joo, mutta se taito on hieno taito. Tsemppi, rohkaisu ja aito ilo toisen puolesta!
    Ja sitten se kateus..varsinkin kun katsoo sinua..urheilullisesta naisesta tulee vielä timmimpi! Kukapa nainen ei haluaisi, mutta ei me kaikki vaan pystytä samaan..vaikka halua olis, ei usein tahdonvoimaa tekoina.
    Tsemppiä sulle kaikessa! Anna arvostelijoille vain hymy vastaukseksi, siitä arvostelijat kiukustuu vielä enemmän kun et välitä 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et arvaakkaan miten tämä sinun kommentti lämmitti sydäntä, kiitos! <3
      Niin paljon asiaa kiteytettynä yhteen kommenttiin.
      Jokaisella saa toki olla omat ajatukset ja mielipiteensä, mutta mielestäni aikuisten ihmisten pitäisi osata ilmaista ne järkevästi, eikä ruveta naljailemaan ja ilkeilemään.
      Kunpa valtaosa ihmisistä omaisi samanlaisen ajatusmaailman ja empatiakyvyn kuin sinä! :)

      Kiitos paljon tsempeistä ja aurinkoista kevään jatkoa!

      Poista
  2. Mä meinasin jättää edelliseen postaukseesi kysymyksiä, utta oikeastaan vastasitki jo tässä kaikkiin. Mua kiinnostaa tämä koska haluaisin itsekin kokeilla tuota joskus, ei siksi että jotenkin kyseenalaistaisin sinun osallistumistasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jopas sattui. Hyvä jos tästä vuodatuksesta sait vastauksia kysymyksiisi :)

      Mikäli joku vielä askarruttaa mieltä, niin kysy vaan rohkeasti. Tämä vuodatus oli lähinnä sitä varten, kun olen kokenut joidenkin ihmisten epäasialliset kommentit jo ihan loukkaavana. On eri asia kysyä kuin ruveta ilkeäksi :)

      Poista
    2. No semmonen juttu mua mietityttää, kun oon huomannu instassa, että dieettiin sopii mm. nää propudit ja proteiinipatukat ja 5% juustot yms. Ja kun nyt nykyään puhutaan paljon ns. puhtaasta ruoasta, ja itekin oon siirtyny kokoajan enemmässä määrin kuomuun ja mahdollisimman vähän lisäaineita sis. tuotteisiin,niin miten ite koet tuon? Mulla se varmaan tökkis tossa. Haluaisitko ite syödä "puhtaammin", vai onko toi ihan ok sulle?

      Poista
    3. Propudithan ei varsinaisesti kuulu ruokavalioon, vaan niillä voi korvata rahkan. Ja proteiinipatukoilla voi korvata silloin tällöin välipalan. Nämä eivät siis kuulu BC:n ruokavalion, vaan ovat jokaisen oma valinta. BC:n ruokavalio koostuu ihan perustuotteista, edes lisäravinteet eivät ole pakollisia. Itse käytän propudia ja proteiinipatukoita silloin tällöin, sillä välillä rahka ei maistu ja välipala pitää syödä kiireessä. Puhtaasta ruokavaliosta puhutaan nykyään paljon, ja sitä on monia eri käsityksiä. Itse ajattelen täysin puhtaalla ruokavaliolla sitä, että se on mahdollisimman vähän prosessoitua (mitä rasvattomat/ vähärasvaiset tuotteet eivät ole). Dieetin kannalta vähärasvaiset tuotteet ovat kuitenkin tärkeässä roolissa. Kaikkea ei voi saada kerralla, joten valintoja on tehtävä. Itse koen tämän omalla kohdallani ihan ok asiaksi, enkä ole sitä sen kummemmin ajatellut. Olen ennen bikini challengeakin juonut rasvatonta maitoa ja syönyt vähärasvaista rahkaa. En usko, että pystyn elämäni aikana vetämään makeutusaineita/ prosessoitua ruokaa siinä määrin, että ne oikeasti olisivat haitallisia.

      Poista